I norsk husdyrproduksjon er det et overordnet mål å bruke minst mulig legemidler. Dette oppnås gjennom forebyggende helsearbeid, organisert sykdomsbekjempelse og forsvarlig behandling av syke dyr.
Legemiddelavtalene for matproduserende dyr digitaliseres, og praksisen med delegert behandling moderniseres. Det nye systemet skal sikre korrekt rapportering og behandling i tråd med veterinærens anbefalinger.
Det nye systemet åpnes for bruk 3. november 2025. I perioden fram til 1. mai 2026 kan produsenter og veterinærer ta i bruk systemet og gjøre seg kjent med funksjonene.
Fra 1. mai 2026 blir dette systemet den løsningen som skal brukes.
Hva innebærer dette?
- Det er veterinær som velger hvilke produsenter som kan inngå avtale om delegert behandling.
- Det kan ikke inngås avtale med produsent som ikke har Gyldig KSL og godkjent DVP-status, Husdyrkontrollene og Helsegris.
Delegert behandling betyr at veterinæren kan gi produsenten lov til å behandle dyr uten at veterinæren er fysisk til stede først. Vanligvis må veterinæren undersøke dyret, stille diagnose og starte behandling før produsenten kan fortsette. Dette er egenbehandling.
Ved delegert behandling kan produsenten – etter avtale med veterinæren – selv starte behandling innenfor gitte rammer. Næringen har nå gått sammen om å gjøre disse rammene tydeligere for alle parter.
Nedenfor kan du se mer om hva delegert behandling er og hvorfor vi har dette.
Ny faglig norm
Veterinærforeningen har samlet sine anbefalinger i en ny faglig norm som beskriver hvordan behandling kan delegeres, hvilke krav som stilles til veterinær og dyreeier, samt rutiner for dokumentasjon og oppfølging.
Hvilke kravene stilles til deg som er produsent?
Dette er obligatorisk for både produsent og veterinær for å inngå avtale om delegert behandling. Kurset finner du hos Animalia
Digital avtale er viktig for å avklare roller mellom veterinær og produsent og for å sikre god dyrevelferd. Digitialt medisinregnskap vil sikrer reell rapportering av legemiddelbruk og sikrer at matvarer fra husdyr ikke inneholder helseskadelige medisinrester.
Mer informasjon hos Animalia
Du må dokumentere digital avtale med veterinær, digitalt medisinregnskap, gjennomført kurs, trygg lagring av legemidler og opplæring i bruk av legemidlene i sjekklistene. Dette vil også bli fulgt opp ved eksternrevisjon.
Link til KSL-standarden og alle sjekklistene
Har du spørsmål?
Dette er et samarbeid mellom Veterinærforeningen, Animalia og Stiftelsen Norsk Mat.
- Gjelder dette delegert behandling i din egen beseting? Kontakt din veterinær.
- Har du spørsmål om den faglige normen? Kontakt Veterinærforeningen
Sentralbord 22 99 46 00 eller epost: dnv@vetnett.no - Har du spørsmål om e-læringskurs og digitalt regnskap? Kontakt Animalia
Sentralbord: 23 05 98 00 eller epost: dyrehelseportalen@animalia.no - Har du spørsmål knyttet til sjekklistene? Kontakt KSL
Sentralbord: 24 14 83 00 eller epost: ksl@norskmat.no
Hvorfor gjør næringa dette?
Norske forbrukere skal kunne ha tillit til at matvarer fra husdyr ikke inneholder helseskadelige legemiddelrester, og at produksjonen skjer på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.
Det nye systemet skal gjøre det tydeligere for både veterinær og produsent å sørge for at medisinsk behandling skjer i henhold til regelverket – og at legemiddelbruken rapporteres korrekt.
Dette vil sikre at husdyr får riktig behandling til rett tid. Målet er flest mulig friske dyr – og riktig behandling til rett tid når sykdom først oppstår.
Videre arbeid og utvikling
Det er viktig for alle parter at systemene og verktøyene utvikler seg i takt med næringen.
Når det gjelder sjekklistene i KSL vil Faggruppe Husdyr arbeide videre med dette. Her finner du mer informasjon om Faggruppe Husdyr.